Evanjelická cirkev je úzko spätá s udalosťou, ktorá sa odohrala
31.októbra 1517 vo Wittenbergu. Tá dala v podstate podnet k ďalším
reakciám a šírenie reformácie sa už nepodarilo zastaviť. Nezostala
ani pred bránami Ľubice. Jedným z jej šíriteľov bol Georg
Lewdischer, ktorý sa stal prvým evanjelickým farárom po zomrelom
katolíckom farárovi Jákobovi Fritzovi. V Ľubici pôsobil od
roku 1542 . Aby bola voľba potvrdená Johannom Horváthom, dostal
novozvolený duchovný dar v sume 3 dukátov a svojou intervenciou tak
isto k potvrdení voľby prispel aj vplyvný levočský šľachtic
Johann Bobest. V matrike XXIV mestských farárov vznikol verš na
vzniknutú situáciu: "Ver mi, dary obmäkčia ľudí a bohov,
dokonca Jupiter dokáže po prijatom byť miernejší." Po niekoľkých mesiacoch bol
Georg Lewdischer obvinený z luteranizmu
vlastnými veriacimi a bol pozbavený úradu.
Po ňom úrad ľubického
farára od roku 1546 zastával Šalamon Regner.
Tento najskôr nebol veľkým zástancom reformácie. Bol sa dokonca sťažovať
spišskému prepoštovi Jakubovi, že spišská šľachta je najväčším
nepriateľom katolíckych kňazov, vyháňa z fár a zamestnáva
evanjelikov. Zastával úrad seniora fraternity (bratstvo v náboženskom
zmysle) v rokoch 1555 – 1557. Regner sa
neskôr pridal k reformácii a zaslúžil sa o posilnenie
luteranizmu v Ľubici. Zomrel v roku 1563. Ku evanjelikom sa začali
hlásiť masy ľudí, ktorí využívali predtým katolícke kostoly svätého
ducha a svätej Márie bez toho, aby v nich došlo k zmenám v interiéry.
Takisto prešla pod užívanie evanjelickej cirkvi škola a farský dom
až na 125 rokov.
Od roku 1564 ako farár pôsobil v Ľubici Vavrinec
Serpili, nazývaný aj Quendel, ktorý
sprevádzal na ceste do Wittenbergu mladého šľachtica Marka Horvátha
na stretnutie s Martinom Lutherom. Bol aj v Augsbugu v roku
1530, kde evanjelici predložili svoje vierovyznanie cisárovi Karolovi
V.. Pôsobil v Spišskej Belej (od roku 1545), v 1547 sa oženil s Julianou
Rotterovou. 5. Mája 1557 bol Quendel zvolený v Spišskom podhradí
za seniora Fraternity farárov 24 spišských miest, o rok neskôr začal
pôsobiť ako kazateľ v Levoči, verný svojmu heslu: “Spása,
blaho, pokoj.” Znovu do Ľubice sa vrátil po piatich rokoch, kde pôsobil
8 rokov (1564 - 1572). 30.
apríla 1572 zomrel a bol pochovaný v kostole v Levoči. Valentín
Hortensius bol farárom v Ľubici do roku 1597, ale o jeho pôsobení
nie sú nejaké bližšie informácie.
Od roku 1597 do roku 1599 bol
farárom v Ľubici Peter
Turcus - Turek. Po ňom správu fary prevzal Johann Serpilius.
Narodil sa v roku 1564 v Ľubici, bol synom skôr uvedeného Laurentia
Serpilia a synovcom Valentína Hortentia. Po štúdiách pôsobil ako
rektor a diakon vo svojom rodisku, neskôr ako kazateľ v Nálepkove, v
roku 1599 sa stal farárom v Ľubici. V roku 1607 bol zvolený za
konseniora. V roku 1613 patril ku skupine význámných ľudí, ktorý
boli v mene XXIV miest odniesť pri príležitosti svadby kňažnej Ľubomirskej
veľmi vzácny kalich. Úrad seniora zastával dvakrát (1619 -1620,1630
-1632).
Spolucirkevníkmi bol v roku 1635 obvinený z kryptokalvinizmu (tajné
vyznávanie kalvinizmu). Pred cirkevnou vrchnosťou sa však obhájil
pravovernosťou svojich vieroučných názorov. Napriek tomu ho ľubovniansky
hradný kapitán nechal v roku 1635 uväzniť a drábi vyrabovali faru.
Po 6 týždňoch bol prepustený, nesmel však zastávať farársky
úrad a bol prinútený žiť v ústraní. Podmienky ho prinútili
k náboženskej spisbe. Napísal Confessio fidei suae, ktoré obsahuje
obranu proti obvineniam. Serpilius zomrel v biede na mor (rok 1644).
V roku 1636 povolali za farára
do Ľubice Jána Hellnera. V roku 1642 ho ľubickí veriaci
obvinili, že je pijan, nemodlí sa litánie a pri krste vynecháva
niektoré modlitby. Preto bol odsúdený na peňažnú pokutu, musel sa
zriecť svojho miesta farára a bol uväznený. Mal sa zaviazať, že po
prepustení z väzby bude žiť poriadnym životom, ale už nie ako
duchovný, ale obyčajný občan. Od roku 1643 farnosť spravoval
Matej Witti. Predtým pôsobil vo Veľkej Lomnici, zastával aj úrad
seniora Fraternity 24 spišských miest (1651-1654). Zomrel v Ľubici
(1663).
V tom istom roku začal pôsobiť v Ľubici farár
Abrahám
Eckhard. Pochádzal zo Sliezska a v skoršom
období bol farárom v Prešove. Počas jeho pôsobenia v Ľubici
nastala rekatolizácia na celom Spiši i v celom Uhorsku.
Najprv musela 26.
augusta 1671 evanjelická cirkevná obec v Ľubici
odovzdať
kostol sv. Ducha (na obrázku). Stanislav Heraclius Ľubomirský zvolal 1674 "Judicium
Delegatum" (radu), ktorá pozostávala z týchto členov: Dávid
Beleváry, komisár kráľa Leopolda I., Gábor Berthóty Jurat, Peter Mráz,
advokát, ako zástupca komitátu, zo strany Poľska Christoph Sudoszki,
splnomocnenec Ľubomirských, Lazinszky a Thomas Abrahamovicz a
Johann Olmützer, gróf XIII miest. Predsedajúcim bol Georg Barsóny,
ktorý bol biskupom. Pred týmto súdom sa ocitlo 41 evanjelických farárov
a diakonov. Potom ako nebolo dovolené obhajcovi farárovi Jánovi
Bayerovi zastávať v spore svojich bratov a aj keď svojimi výpoveďami
sa snažili dokázať svoju nevinu, boli nakoniec všetci odsúdení a
vyhostení z krajiny kvôli vzbure voči kráľovi. V roku 1674 odišiel
Abrahám Eckhard spolu s diakonom Johannom Groszom, so svojou ženou a deťmi
do Čiech. Odchádzajúci farár skôr ako opustil obec napísal po
latinsky do matriky tieto slová: "V roku 1674, 2. mája, bolo
zvestované vyhnanstvo všetkým starostlivcom ľudských duší XIII.
miest, aj mne. Nechajte nás odísť, pretože Zem patrí Bohu a všade
sme pod ochranou neba. Pomoc vyhnanca bude v tom , že bol vyhnaný.
Vyhnancom bol aj Kristus, slušalo nám, byť jeho nasledovníkmi, čím
sme aj jeho údmi. Požehnaj Pane, vás, mojich milovaných! Nežiaľte
nad mojím odchodom. Trvalí ostaňte vo viere! V blízkom čase sa
stretneme, tam vo večnosti! Amen! Dovidenia, buďte požehnaní, čo vás
teraz postretne, sa už druhým stalo. Ešte mnohí musia zistiť, že
Boh vás chce ochrániť, v nebi sa s ním stretneme. "V tomto období došlo i k rýchlej okupácii všetkých
kostolov v trinástich spišských mestách katolíkmi.
14. mája
1674 bola vo farskom kostole Panny Márie
(ma obrázku) prvá katolícka pobožnosť.
4. marca 1676 knieža Ľubomirský nariadil, aby všetci evanjelici špišských
miest pri príležitosti veľkonočnej spovede zanechali svoju vieru a navrátili
sa do lona katolíckej cirkvi. S týmto
nariadením súvisel i zákaz verejných evanjelických bohoslužieb.
Po celý tento čas sa nekonali evanjelické bohoslužby, čo bolo prvým
utrpením evanjelikov. Ich druhým utrpením boli peňažné a telesné
tresty za neúčasť na katolíckych pobožnostiach a za nedodržiavanie
katolíckych zvyklostí. Napríklad evanjelici Gašpar Hartsch a Pavol
Risch sa ocitli 31. marca na Ľubovnianskom hrade, lebo jedli počas pôstu
mäso.
Risch musel zaplatiť 5 toliarov pokuty, ktorej prvá polovica išla do
pokladnice katolíckej cirkvi, tá druhá do pokladnice mestského
magistrátu. Jeho žena, ktorá žalobcovi a katolíckemu vikárovi
Edmundovi (jezuita) vytrhla mäso z ruky, bola odsúdená a musela sa v
nedeľu v strede kostola odprosiť. Hartsch nebol odsúdený, pretože mäso
niesol svojej chorej žene v posteli, ktorá mala na to povolenie.
7. apríla potrestal Ľubomirský mesto Ľubica
pokutou 10 dukátov, pretože na jeseň získali vo voľbách evanjelici
3 mandáty a starosta bol tak isto evanjelik. Zvolení museli ešte
zaplatiť po 100 dukátoch. Keby nezložily túto pokutu, mohla sa zvýšiť
až na 600 dukátov. 19. apríla kapitán Mossynszky nariadil, že všetok
mobilný majetok má byť evanjelickým úradníkom zabratý, keď sa
nestanú členmi katolíckej cirkvi. Ešte toho istého dňa si
kapitán Mossnszky prizval na Ľubovniansky hrad úradníkov a vybraných
evanjelikov Tobiasa Weisza, Johanna Schimenskeho, Johanna Jachmanna,
Johanna Wittiho, Johanna Tobiasa Scholtza, aby sa zodpovedali pred
verejným žalobcom za neprestúpenie ku katolíckej cirkvi. Rozhodnutie
hradného súdu znelo: "Keďže obžalovaní mali prestúpiť a
neurobili to, týmto spôsobom podviedli sudcu, budú z úradov vyhodení
a zaplatia pokutu 100 dukátov, na čo majú čas 2 týždne."
Pretože Tobias Weisz, Johann Jachmann a Johann Rost mladší
prehovorili ostatných, ostať verní učeniu Martina Luthera, museli si
odsedieť vo veži ľubovnianskeho hradu 6 týždňov. Viera týchto pánov
bola taká silná, že sa dokázali vzdať všetkých postov, ktoré
zastávali. Počas pomerov vládnucich v tomto čase a po odovzdaní
kostolov nemohla byť v žiadnom prípade reč o vlastnom chráme. Až 20. mája
1685, teda po 20 rokoch prišla čiastočná
náboženská sloboda. Ľubovniansky
hradný kapitán povolil evanjelikom bohoslužby, ale
len v súkromných domoch. Už v nasledujúcom roku bola táto
sloboda obmedzená. Evanjelici mohli vykonávať svoje bohoslužby až po
katolíckych, nesmeli používať hudobné nástroje, ani hlasito spievať.
Nemali dovolené vyučovať katechizmus. Tieto bohoslužby sa konali
v dome č. 125, v terajšom obecnom úrade.(na obrázku)
29. júla 1694 povolil Heraklius Ľubomirský zriadiť modlitebňu pre
evanjelické obrady. V Ľubici bola takáto drevená modlitebňa
vytvorená v dome číslo 103 na námestí, ktorý patril Ernestíne
Grodkofskej. Majiteľka ho venovala pre potreby evanjelickej cirkvi a neskoršie
v ňom býval kantor. Pri pohreboch bolo dovolené spievať a vyzváňať.
Krstiť a sobášiť sa smeli len katolíci. 14. júna 1700 vydal
Strachan, zástupca
hradného veliteľa, dekrét, ktorým dovoľoval voľné pôsobenie evanjelickým
duchovným a od 10. mája 1701 aj voľné súkromné bohoslužby.
Evanjelickým duchovným sa v roku 1701 stal Eliáš
Sartorius, ktorý bol predtým farárom v Kežmarku. Zomrel v roku
1702. Jeho nasledovníkom sa stal Daniel Truner, ktorý v roku
1709 odišiel na nové pôsobisko. Johann Virgil Freieisen z
Kremnice, ďalší farár, zomrel v roku 1732 a je pochovaný v drevenom
kostole. Johann Simonides odišiel po troch rokoch do
Kremnice. Andrej Holvej, syn kazateľa z Vyšnej Slanej, zomrel
po pol roku pôsobnosti. Friedrich Lindner, Sas a učiteľ jedného
dôstojníka, pôsobil dlhší čas v Ľubici. O týchto duchovných sa
nezachovalo väčšie množstvo informácií.
Pramene |